Del på facebook
Del på linkedin

Del indlægget

Yin Yogaens 4 principper

Yin yoga er en langsom og stille yogapraksis, der virkelig åbner for at sanse kroppen og mærke, hvordan de enkelte stillinger føles og virker i din krop. For at understøtte den proces, er der 4 principper som er gode at kende, når du rejser ind i Yinland. 

Her kan du blive klogere på principperne og afprøve dem på egen krop i Yin yogasekvensen nederest på siden.

De 4 principper er:

  1. Play your edge – find undersøgende/legende ind i stillingen, til du når en grænse
  2. Sid (relativt) stille i stillingen
  3. Hold stillingen over tid (typisk 2-5 min.)
  4. Kom langsomt ud af stillingen

Play your edge

At finde ind i den enkelte stilling på en legende og undersøgende måde er en lærerig proces, hvor du har muligheden for at lære din krop bedre at kende og stille og roligt komme væk fra ideen om at en stilling skal se ud på en bestemt måde (nej, du skal ikke ligne modellerne på forsiderne af alverdens yogamagasiner).

I stedet handler det om at finde/mærke et stræk eller kompression bestemte steder i kroppen alt efter hvilken stilling du er i. Det kaldes for stillingens fokusområde. Vi kan også kalde det stillingens funktion. F.eks. kan en siddende foroverbøjning have den funktion at stress vævet på bagsiden af dine ben – dine hamstrings/haser.

Denne tilgang til stillingerne kaldes også den funktionelle tilgang til yoga. Det kan du læse mere om i Æstetisk yoga VS funktionel yoga.

Første princip er altså, at du kommer undersøgende og legende ind i din Yin yogastilling indtil du når en grænse. Det vil sige indtil du finder et mild til moderat stræk/kompression i fokusområdet.

Sid (relativt) stille i stillingen

Når du har leget dig ind i stillingen og fundet dit fokusområde og din udgave af stillingen, så sæt en intention om at forblive stille i stillingen indtil tiden er gået.

Som tiden går i stillingen kan fornemmelsen ændre sig. Måske bliver det mere intenst og du bliver nødt til at bakke lidt ud af stillingen for at være der. Måske giver vævet sig undervejs, og du skal bevæge dig lidt dybere ned i stillingen for at mærke noget.

Det er, hvad jeg mener med relativt stille – stille, med mindre kroppen fortæller dig, at du skal noget andet, og hvis du bevæger dig, så gør det roligt og bevidst og sid så stille igen ved din nye grænse. 

Hold stillingen over tid 

I Yin yoga bliver vi i stillingerne i minutter, og ikke sekunder som er tilfældet i de fleste yogastilarter, der er mere yang af natur. Vi sidder altså stille i lang tid og netop tiden er den magiske ingrediens i Yin yoga.

Yin yoga er b.la. designet til at stresse dit dybe bindevæv, sener og led, og dette væv er, hvad jeg kalder “langsomt, sejt væv”. Det vil sige, at det har brug for tid til at give sig og blive påvirket, for, i takt med din praksis, at blive mere mobilt og bedre hydreret. 

På det mentale plan er Yin yogaens invitation til at sætte tempoet ned og være i stilhed i længere tid også guld værd, men mere om det i en anden artikel.

Kom langsomt ud af stillingerne

Når du har siddet stille i lang tid og arbejdet med dit dybe bindevæv og mobilitet, vil du sandsynligvis føle dig lidt sårbar når du kommer ud af stillingen, så b.la. derfor kommer vi langsomt ud af Yin yogastillingerne.

En anden grund er, at når vi bevæger os langsomt, så mærker vi mere. Jeg ser denne del af stillingen som en fantastisk måde at mærke, hvordan vævet og kroppen hele tiden sender sanseinput til os og en virkelig god øvelse i at øge vores sensitivitet, så vi vågner op og bliver mere og mere bevidste om også de mere subtile signaler.

Yin yogaklasse – de 4 principper

Bliv fortrolig med Yin yogaens 4 principper gennem denne dejlige Yin yogasekvens.

Velkomstgave!

40 minutter Yin Yoga og meditation i 2 videoer

Meld dig til mit nyhedsbrev og få 2 gratis videoer med Yin Yoga og meditation.

Velkomstgave til dig!

40 minutter Yin Yoga og meditation i 2 videoer

Meld dig til mit nyhedsbrev, hvor jeg deler min viden om yoga - og prøv Yin Yoga og meditation derhjemme med det samme.