Del på facebook
Del på linkedin

Del indlægget

Kunsten at Yin pause

Hvis du vil være god til noget må du øve dig og gøre det du gerne vil være god til. Sådan er det også med din evne til at holde pauser og hvile. 

Ok, din evne til at holde pauser står måske ikke øverst på din liste over det du brænder allermest efter at være god til. “Hvor svært kan det være, og er det vigtigt?” tænker du måske.

For mange af os er det ikke så let som det lyder. Vi drøner afsted og hverdagen går derudaf. Vi glemmer at give os selv den hvile og de pauser som kroppen og hovedet har brug for. I mange tilfælde tror jeg også at det er tilfælde af, at vi ikke under os selv den omsorg, det er at trække sig fra alle gøremålene og selskab med andre for at give os selv den ro, der skal til for at finde hvile og finde hjem i os selv for en stund.

Når vi ikke tillader eller prioritere pauserne i vores liv, kommer vi meget hurtigt til at løbe rundt efter andres forgodtbefindende og den næste stimulerende oplevelse. Vi mister fornemmelsen for vores krop og bevæger os hurtigt uden øje for at vores nervesystem måske er ved at være overstimuleret og sanserne så overvældede, at vi alligevel ikke helt er til stede med alt det vi får sagt ja til, og som fylder vores liv med væg-til-væg gøremål. 

Når vi glemmer pauserne og evnen til væren og mest befinder os i højt gear og gøren/handlen, stresser vi vores krop og sind. Vores nervesystem reagere ved at sende signaler til kroppen om, at der er fare på færde. Vi sætter en stresscyklus i gang.

Stress skrumper hjernen og svækker immunforsvaret

Stress er en indre tilstand. Så du kan altså godt have travlt uden at være stresset, og stresset uden at have travlt. Bekymringer og tankemylder kan f.eks. udløse stress. Situationer vi har svært ved at overskue eller ikke helt ved, hvordan vi skal håndtere kan stresse os. 

Stress er ok og helt naturligt i små mængder, men et problem når det bliver mere kronisk. Vores sympatiske nervesystem går i gang og sætter kroppen i kamp/flugt beredskab. Her bliver der pumpet adrenalin og cortisol (stresshormoner) rundt i kroppen som f.eks. gør vores fordøjelse langsommere, så vi ikke kan optage næring så godt. Vi får også svært ved at sove, så kroppen ikke får de bedste betingelser for at regenererer og lade op.

En ond cirkel, hvor kroppen naturlige evne til at hele bliver kompromitteret. Derfor kan stress få vores immunforsvar ud af kurs, så vi bliver lettere syge, og det bliver sværere at komme sig over sygdom. 

Mentalt har det vist sig, at den del af hjernen, der hedder Hippocampus, skrumper når vi er stressede i længere tid. Det er f.eks. her vores evne til at fokusere og huske sidder. Derfor viser stress sig også ofte i form af hukommelsesbesvær og manglende evne til at koncentrerer sig. Som et flakkende sind, der forsøger at tænke/analysere sig ud af situationen. Forsøger at komme væk fra ubehaget. Dette heroiske forsøg fra sindet skaber desværre bare flere tanker og bekymringer og derfor mere stress.

Kort sagt: det virker ikke!

Der skal noget andet til for at bryde stresscirklen.

Den gode nyhed er, at den kan brydes og at kroppen og hjernen kan hele og komme i balance igen.

Stop op og gå ned i kroppen

Vi skal stoppe op. Sætte tempoet ned, så du kan begynde at mærke mere og se lidt klarere, hvad der foregår i din krop, dit hoved og i dit liv. Jeg kender intet, der virker bedre til at komme ud af hovedet, end at komme ned i kroppen gennem yoga, meditation og aktiv/bevidst hvile.  

Man kan sige, at det vi helt overordnet gør når vi f.eks. dyrker yoga, meditere og hviler (bevidst), er at hjælpe kroppen med at at aktivere den parasympatiske del af vores autonome nervesystem. Det er den modsatte funktion af den sympatiske del af det autonome nervesystem, som jeg beskrev i foregående afsnit. Det parasympatiske nervesystem aktiverer vores hvile/fordøjelserespons (rest/digest), som skal til for at kroppen f.eks. kan hele og optage næring. Være i balance. 

Vi har naturligvis brug for begge dele af vores autonome nervesystem, så det er ikke sådan at den parasympatiske del er bedre end den sympatiske. Men det giver os problemer når den sympatiske del er for aktiv for længe. Det svare til at køre bil med speederen i bund uden mulighed for at bremse – det ender sandsynligvis galt på et tidspunkt…

Vi vil gerne have et fleksibelt nervesystem, der smidigt kan tilpasse sig situationen og kroppens behov. Altså et nervesystem, der kan speede op og bremse ned alt efter behov. 

Vores evne til at flytte foden fra speederen og stoppe op er essentielt for vores velbefindende, vores krop og vores hjerne. Heldigvis kan vi træne denne evne og bruge de mange redskaber, der findes indenfor yoga og meditation. Især Yin yoga og Restorativ yoga er virkelig godt til formålet, fordi det er yogaformer, der af natur er langsomme, og er designet til at skrue ned for stimuli og op for nærvær og kropslig sansning. 

Jeg håber, du har lyst til at træne dine pausemuskler, også selvom du ikke er syg af stress, men bare fordi det er godt for dig og dit nervesystem, og vil gøre dig mere robust i de perioder, hvor livet kaster udfordringer i hovedet på dig. 

Begynd din Yin pause træning nu

Jeg har designet et online forløb jeg kalder Yin pauser. Det består af 7 forskellige Yin yoga sekvenser a ca. 20 min. varighed hver. Hver sekvens har fokus på en bestemt del af kroppen. Så hvis du går all in og dedikerer dig til en daglig Yin pause kommer du i løbet af en uge hele kroppen igennem.

Mindre kan selvfølgelig også gøre det, men husk, at du må praktisere for at få de gode effekter og blive mester i at Yin pause!

 

Velkomstgave!

40 minutter Yin Yoga og meditation i 2 videoer

Meld dig til mit nyhedsbrev og få 2 gratis videoer med Yin Yoga og meditation.

Velkomstgave til dig!

40 minutter Yin Yoga og meditation i 2 videoer

Meld dig til mit nyhedsbrev, hvor jeg deler min viden om yoga - og prøv Yin Yoga og meditation derhjemme med det samme.